În acest an, am avut parte de multe crize: criza economică, puterea de cumpărare a consumatorilor este una foarte scăzută; criza geopolitică, conflictul dintre Rusia și Ucraina care a complicat foarte mult căile de logistică; schimbările climatice. Dar, în pofida acestora, cu aportul Asociației, susținuți de stat și partenerii de dezvoltare, am reușit să înregistrăm unele reușite. Avem în față sarcini complexe pentru a asigura profitabilitate ridicată și calitate înaltă pentru a face față cerințelor piețelor de desfacere.
Partenerii comerciali externi încă ne percep ca o sursă ieftină. Noi trebuie să creăm valoare adăugată produselor noastre, aici, în Moldova. Trebuie să investim în livezi, în infrastructura post-recoltare și cooperare. Cum să creștem prețul pentru fructele noastre, vom încerca să găsim răspuns în cadrul acestei conferințe, a declarat Vitalie Gorincioi, președintele Moldova Fruct.
Ediția a 9-a a Conferinței Naționale „Business-ul fructelor” a adunat peste 200 de producători și exportatori de fructe, specialiști în domeniu, precum și 27 de vorbitori, dintre care 17 internaționali.
În ultimii ani, sectorul agricol trece printr-o transformare, iar fructele moldovenești au cucerit piețe noi. Apreciez dialogul constructiv cu asociația „Moldova Fruct”. Vreau să știți că statul este alături de voi, agricultorii care își asumă riscuri și dezvoltă afaceri. Vrem să avem în R. Moldova întreprinderi active și profitabile, care să creeze locuri de muncă.
Cunoașteți că, odată cu semnarea acordului de asociere, R. Moldova a obținut un regim de liber schimb pe piața UE. Astăzi, peste 60% din produsele noastre merge pe piața UE și această cifră este în creștere. Produsele moldovenești sunt tot mai solicitate pe piața europeană. În 2023, în UE au ajuns 2.600 de tone de cireșe, s-a dublat exportul de prune – 55.000 de tone. Și viticultorii au crescut semnificativ exportul de struguri de masă: 25.000 de tone. 11 mii de tone de mere moldovenești au ajuns pe piețele uniunii europene. Scopul nostru este să devenim mai puternici și mai competitivi pe toate piețele unde este apreciată calitatea produselor, a declarat președinta țării, Maia Sandu.
În cadrul evenimentului, Asociația „Moldova Fruct” a venit cu câteva solicitări către președinta țării, Maia Sandu:
- Acces la credite ieftine și atragerea resurselor disponibile pentru fermieri;
- programe de dezvoltarea irigării, bazate pe un management durabil de utilizare a apelor;
- asigurarea unui regim predictibil și fluid de traversare a frontierei terestre cu UE.
De-a lungul ultimilor 2 ani, fondul de subvenționare a fost majorat de la 1 miliard 100 la 1 miliard 900. Acești bani au fost oferiți agriculturii pentru a crește, a investi, a se dezvolta. Horticultura este un lanț valoric cap coadă și un sector care, în ultimii ani s-a dezvoltat foarte mult, în care s-a produs o revoluție, inclusiv datorită suportului poporului american și USAID. În urma acestei revoluții, am ajuns să avem 62 de case de ambalare, fapt ce ne permite să exportăm în UE. Avem în derulare programul național al Sistemului de Irigare. Pe 17 noiembrie, împreună cu Banca Mondială, MAIA va lansa programul AGRI, din care, o componentă de bază este sistemul de irigare. Tot pe 17 noiembrie vom lansa programul național Ferma Moldovenească.
Sectorul de fructe se confruntă în continuare cu un șir de provocări și probleme. Lipsa sortimentului de soiuri solicitat de piața din Occident, concurența acerbă de pe piața fructelor, lipsa cooperării în cadrul sectorului, toate acestea contribuie la poziționarea Moldovei pe piață în segmentul de preț mediu sub mediu.
Pentru a schimba această perspectivă și pentru a analiza aceste provocări, în cadrul celei de-a 9-a ediții a Conferinței, actorii cheie din sector abordează subiecte ce țin de creșterea competitivității fructelor moldovenești, ajustarea tehnologiilor de producere, direcțiile necesare de investiții pentru a moderniza sectorul fructelor.
Evenimentul este organizat de Moldova Fruct, în parteneriat cu Proiectul USAID Competitivitate și Reziliență Rurală în Moldova și Agenția de Investiții.
AGROMEDIA este partener media al evenimentului.