Potrivit datelor prezentate la eveniment: în anul 2023, volumul exportului Vinului Moldovei pe piețele externe a crescut cu 18% față de anul 2022, ajungând la 123 de milioane de litri, cu o valoare totală de 192 milioane de dolari SUA. Principalele piețe de export au fost România, Polonia, Cehia, SUA și China.
Evenimentul a fost organizat de Oficiul Național pentru Vie și Vin (ONVV) împreună cu Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA), cu susținerea partenerului strategic, USAID Moldova prin Proiectul Competitivitate și Reziliență Rurală din Moldova (PCRR).
Ștefan IAMANDI, Director, Oficiul Național pentru Vie și Vin (ONVV): Recunoașterea internațională pe care o obținem datorită calității înalte a vinurilor ne motivează să continuăm să creștem calitatea produsului mândriei naționale. Ne bucurăm să constatăm că în anul 2023, volumul exportului pe piețele externe a crescut semnificativ, iar valoarea la fel, a înregistrat o majorare. Totuși, suntem conștienți că drumul înainte nu va fi lipsit de provocări. La nivelul industriei, peste 80% din totalul vinurilor liniștite produse sunt destinate exportului, iar competiția acerbă pe plan internațional impune o atenție deosebită pentru strategia de promovare. De aceea, ne propunem să analizăm tendințele globale ale pieței vinului și strategiile națiunilor vinicole emergente și vom evalua succesul Vinului Moldovei, la 10 ani de la lansarea pe plan internațional.
Ilona GRUENEWALD, Manager de programe, Delegația Uniunii Europene în Republica Moldova:
Sectorul vitivinicol conduce în materie de inovație, păstrând tradiții, iar aici se remarcă investițiile în calitate și excelență, explorări de noi piețe și crearea mărcii autentice moldovenești. Succesul este disponibil pentru multe crame, mici și de familie, dar și pentru vinării medii și mari. Cât privește perspectiva europeană, avem aceleași valori: importanța identificării culturale și a patrimoniului legat de vinificație, recunoașterea dimensiunii economice și de ocupare de forță de muncă, rolul în dezvoltarea zonelor rurale și a turismului gastronomic, conservarea patrimoniului, peisaj și biodiversitate. UE va sprijini în continuare Moldova prin livrare de expertiză europeană, facilitarea legăturilor de afacere și a serviciilor, sprijinul financiar și facilitarea investițiilor. Vom încuraja competitivitatea sectoarelor și sustenabilitatea socială, ecologică și economică.
Conjunctura vitivinicolă a arătat că în 2023, suprafața totală a viilor în toate gospodăriile (inclusiv sectoarele pe lângă casă) constituie 122 000 ha, iar suprafață plantațiilor de soiuri pentru vinuri înregistrată în registrul vitivinicol este de 45 000 ha. În același timp, suprafața viilor cu IGP este 10 058 ha (+1%), iar totalitatea producătorilor cu IGP este 87.
În 2023, 85% din vinul produs a fost exportat în 68 de destinații la export, de către 126 de exportatori activi, iar jumătate din acestea sunt vinurile îmbuteliate.
Mai mult, anul 2023 a fost cel mai cald an, potrivit măsurătorilor înregistrate de ONVV, din toți anii înregistrați și al doilea cel mai secetos an (după 2022). Datele obținute confirmă tendința încălzirii climatului global, inclusiv în Republica Moldova, ceea ce necesită adoptarea unor modificări eficiente la tehnologiile de înființare și exploatare a plantațiilor viticole, pentru asigurarea durabilității sectorului vitivinicol.
Caracteristica potențialului oenologic pentru anul de recoltă 2023:
- vinurile albe și roșii produse în regiunile delimitate IGP Codru și IGP Ștefan Vodă au fost apreciate cu un punctaj mult mai ridicat, comparativ cu vinurile din recolta anilor 2021 și 2022, în pofida condițiilor climatice mai puțin favorabile în lunile august – septembrie.
- vinurile roșe din regiunile delimitate IGP Ștefan Vodă și IGP Valul lui Traian au acumulat un punctaj mai înalt, comparativ cu vinurile rose produse în regiunea delimitată IGP Codru.
Conferința Națională a Industriei Vitivinicole a pus un mare accent pe promovarea Vinului Moldovei și strategia de marketing, analiza contextului global și tendințele de pe piețele națiunilor vinicole emergente, dar și pe evaluarea succeselor înregistrate de brandul vinicol de țară Vinul Moldovei, la 10 ani de la lansarea internațională.