PERSPECTIVELE MOLDOVEI LA CULTURA CIREȘULUI. Cum dezvoltăm o afacere profitabilă?

05 jan 2024
Cireșele sunt un produs perisabil, care necesită investiții în sistemele postrecoltare: sortare, răcire, ambalare, păstrare. Toate acestea, odată respectate, dau un adaus comercial considerabil fructelor. Calitatea și prospețimea sunt criterii care vând bine produsele și ele trebuie păstrate, indiferent de distanța de transportare. Calibrul, de asemenea, este decisiv atunci când se formează prețul, consumatorii își doresc cireșe mari, susține Ion Tulei, administratorul companiei agricole „Farm Prod”, producător și exportator de cireșe, prune, caise, etc.
 
Trebuie să apelăm la de metodele de cultivare sustenabile, să producem fructe cu conținut redus de reziduuri, să ne reorientăm spre produse fitosanitare noi, prietenoase cu mediul, susține producătorul.
 
Certificările europene, de asemenea sunt importante, avem GlobalGAP, GlobalGASPR, SMETA, trebuie să mergem mai departe și să obținem și celelalte certificări. Am efectuat exporturi în baza acestor certificate și am obținut o valoare mai înaltă.
 
Ambalajul, un aspect la care avem mult de lucrat. Noi, ca producători, în prezent, la exportul în țările UE, mai avem un intermediar între noi și cumpărătorul final. Ar fi ideal să eliminăm acest aspect pentru a ajunge direct la consumator. Noi ducem cireșe nesortate. În Europa, acestea sunt calibrate și ambalate câte 1 kg sau 500 g, după solicitările rețelei de magazine. Toate aceste detalii dau un adaos comercial foarte mare, care, acum, nu este al nostru. De exemplu, am dus prună cu 0,95 Euro în Germania și ele au fost vândute în Elveția cu 4,99 Euro, menționează Ion Tulei.
 
Compania agricolă „Farm Prod”, în ultimii ani, a investit în protecția antiploaie și antigrindină, a instalat un astfel de sistem pe suprafața de 3 hectare.
 
Este foarte costisitor, în condițiile noastre din R. Moldova ajunge la 1 euro/kg de produs. Câțiva ani în urmă, am instalat o linie de sortare cu capacitatea de 2 tone. O linie simplă, mecanică, dar, pentru volumul pe care îl avem este ok. De asemenea, am instalat și un hidrocooler pentru a aduce cireșile la condițiile perfecte pentru păstrare sau depozitare.
 
Permanent, înainte de sezon, chiar și în primăvară, planificăm stocurile de ambalaj. Acestea sunt conform cerințelor cumpărătorului: unii vor lăzi de carton deschise, alții închise, lăzi de plastic, alții ambalaj de 5, 10 kg. Noi jucăm după cumpărător, spune agricultorul.
 

7 pași de urmat pentru o afacere profitabilă. Ion Tulei menționează:

  1. Material săditor bun, certificat la înființarea plantațiilor. Noi importăm portaltoi devirusat, de un succes garantat. Producători de material săditor avem și în țară.
  2. Dacă vom avea calitate, vom fi tot timpul competitivi și vom crește autoritatea piețelor moldovenești. Având un atu: gustul deosebit, trebuie să ne găsim o nișă de cumpărători, care să ne caute după gust, cu siguranță, o vom găsi. Vedem deja acest succes la prune, struguri.
  3. Statul ar trebui să ne ajute la capitolul promovarea produselor la nivel internațional.
  4. Un aspect important este cooperarea. Doar fiind uniți vom putea ieși pe piețe mai mari, cu prețuri mult mai serioase.
  5. Trebuie să mergem în pas cu inovațiile din sector, să ținem cont de tendințele pieței și cerințele consumatorilor.
  6. Ambalajul, trebuie să fie deosebit, unic, cu care să ne deosebim pe piață, să fim recunoscuți.
  7. Promovarea companiei. Pentru noi este mai complicat, dar vizibilitatea este foarte importantă, apariția în presa scrisă, la tv, expoziții etc. Trebuie să urmărim tendințele piețelor nu doar cele europene, dar și asiatice, de ce nu.
 
loading ...