Vinurile albe și roze, aromate și revigorante, numai bune pentru o seară de vară alături de oameni dragi, au fost subiectul acestui weekend. Vernisajul vinului de primăvara, ediția a XIX-a a adunat împreună vinuri de calitate ale celor mai renumite branduri și ale micilor producători, sub umbrela brandului vinicol de țară „Wine of Moldova”.
La eveniment au participat 66 de vinării, cu 350 de vinuri albe și rose. De asemenea, vinificatorii moldoveni au lansat 55 de vinuri de sezon. Oaspeții au degustat vinuri selecte și au descoperit cele mai noi tehnici de producție.
Consumatorii vin la Vernisaj pentru a cunoaște noutățile anului în domeniul vinurilor. Este unul din cele mai importante evenimente de la noi. Noi suntem prezenți încă de la primele ediții. Aici avem posibilitatea să interacționăm cu iubitorii de vin, iar ei – să guste și să-și aleagă vinul preferat.
Noutatea cu care am venit la Vernisajul Vinului este un vin alb, produs după tehnologia ORANGE. Un Pinot Grigio, dar după tehnologia de vinificație a vinurilor roșii. Acest vin se maturează în amforă de ceramică, nu în butoi, ceea ce îi dă o mineralitate ușoară.
Activitatea noastră de bază este exportul, din acest motiv, 2022 a fost un an mai dificil pentru noi din punct de vedere extern. Dar, pe intern am avut un an bun, am înregistrat o creștere a interesului consumatorului local pentru produsele noastre.
Scopul nostru este să creștem vânzările pe piața locală. Dacă până acum 2 ani, piața internă reprezenta 1% din vânzările noastre, în 2023 am ajuns la 3% și ne dorim, treptat, să ajungem la raportul 50/50 de ce nu, a povestit pentru AGROMEDIA, Alina Dragnea, director comercial BASAVIN Winery.
Vinăria Tomai este prezentă la Vernisajul de Primăvară cu mai multe noutăți. În primul rând, spumantul „Grație” – este un brut din 3 soiuri: Chardonnay, Grizzly și Aligote. Deși este un brut, se simte mult mai dulce. De ce? Pentru că strugurii au fost recoltați la momentul potrivit, când aceștia ating nivelul de zahăr recomandat pentru un brut.
Un alt produs nou sunt spumantele în cutii metalice. Primul motiv din care am recurs la acest tip de îmbuteliere este prețul mai mic. De asemenea, spumantul în doze mai mici este o tendință populară printre tineri, întrucât e mai comod și consumatorul cumpără exact cât consumă, a declarat pentru AGROMEDIA, Vladislav, reprezentant Tomai-WINEX.
Domeniile Cuza a adus la Vernisaj un vin alb sec nou lansat: un cupaj din Feteasca Albă, Viorica și Muscat. Este un vin foarte aromat, cu nuanțe mai pronunțate de pară și agriș. O altă noutate este vinul fără alcool, dulciu, bogat în bioflavonoide, cu o valoare nutritivă înaltă și valoare calorică joasă, a menționat Victoria Dogari, Promoter.
Pe parcursul evenimentului, dintre vinurile oferite pentru degustare, vizitatorii au ales deținătorii trofeelor „Vernisaj în alb” și „Vernisaj în rose”. La fel, pentru contribuția semnificativă la dezvoltarea și promovarea sectorului vitivinicol a fost oferit premiul „Cavalerul Vernisajului Vinului”. În acest an, premiul a fost oferit Directorului Misiunii USAID în Moldova, Scott Hocklander.
A fost o plăcere pentru mine să urmăresc cum vinul a devenit un simbol de reziliență pentru Republica Moldova, cum a evoluat sectorul vitivinicol; cum s-a transformat în procesul de identificare a noilor piețe de desfacere; cum au fost elaborate produse noi minunate; cum producătorii s-au reorientat spre Europa, spre calea de a deveni membru UE, a declarat pentru AGROMEDIA, Scott Hocklander.
Elizaveta Breahnă, director interimar al Oficiului Național al Viei și Vinului (ONVV) a vorbit despre importanța evenimentului în stabilirea unei relații frumoase între vinificatori și consumatorii locali.
Aducem mulțumiri tuturor vinificatorilor pentru dăruire, creativitate inepuizabilă și căutarea continuă a excelenței. Dvs. sunteți sufletul industriei vinului din R. Moldova, care a devenit cunoscută pe întreg mapamondul și apreciată de cei mai exigenți experți, a menționat Elizaveta Breahnă.
Vernisajul Vinului este organizat de către Oficiul Național al Viei și Vinului (ONVV), alături de partenerul strategic USAID Moldova, prin Proiectul de Competitivitate și Reziliență Rurală.