Ana Gavriluța din satul Copanca, raionul Căușeni, împreună cu soțul său cultivă căpșuni în câmp deschis de mai bine de opt ani. Această pasiune a preluat-o de la socrii săi și a devenit în timp o afacere profitabilă. Inițial, a plantat căpșuni pe o suprafață de 30 ari, iar, astăzi, își dezvoltă activitatea pe aproximativ 5 hectare.
Acum doi ani, Ana a vrut să dea un suflu nou afacerii și a aplicat la concursul de granturi organizat de proiectul PNUD „Dezvoltarea capacităților de export pe malurile Nistrului” (AdTrade). Antreprenoarea a obținut finanțare în valoare de 15 mii de dolari și a reușit să construiască astfel două sere a câte 10 ari fiecare. Serele au fost dotate cu echipament de irigare și folie de mulcire, care îi ajută la încălzirea solului și combaterea dăunătorilor.
Dacă n-ar fi fost asistența din partea Suediei, Marii Britanii și PNUD nu ne-am fi permis să construim aceste sere, e o necesitate, dar prea costisitoare pentru o familie tânără, susține Ana Gavriluța.
Până la 400 kg de căpșune pe zi
Construcția serelor le-a oferit posibilitate soților Gavriluța de a obține recolte mai mari în extrasezon, indiferent de condițiile meteorologice. Din cele două sere, antreprenoarea culege zilnic în perioada de recoltare până la 400 kg de căpșune, pe care le comercializează la piețele din Chișinău și online.
Antreprenoarea spune că fiind printre primii vânzători de căpșuni pe piață, poate vinde marfa repede și la un preț avantajos. Succesul se datorează și soiurilor pe care le cultivă. După mai multe „experimente”, au optat pentru Clery și Marmulad, care se caracterizează prin fructe dulci, mari, aromate și rezistente la transportare. Câștigă în fața concurenței nu doar prin calitatea căpșunilor cultivate, dar și prin ambalajul comod folosit pentru livrare - caserole din carton biodegradabil.
Pe plantațiile noastre utilizăm doar preparate bio, nu folosim produse chimice nici la o etapă. De exemplu, după recoltarea căpșunilor, noi plantăm în sere muștar, pe care îl folosim ulterior ca și îngrășământ natural, care îmbunătățește calitatea solului și stimulează creșterea sănătoasă a plantelor, menționează antreprenoarea.
Despre toate astea tânăra agricultoare povestește și clienților săi, pe care îi ține mereu informați prin postările și filmulețele pe care le promovează pe rețelele sociale. Ana a învățat despre strategiile de marketing în cadrul seminarelor organizate cu asistența proiectului PNUD/AdTrade.
Atunci când ei văd cum se derulează toate etapele de cultivare, îngrijire și recoltare au mai multă încredere în produs. Fiecare dintre noi are posibilitate să aleagă ce cumpără și ce mănâncă. Căpșunele, fiind primele fructe care se coc primăvara, sunt la mare căutare pentru gustul lor, dar și beneficiile pe care le au pentru sănătate, susține Ana.
După ce a construit serele și s-a convins de eficiența lor, Ana Gavriluța s-a apucat de construit noi planuri. Planifică să reducă suprafețele cultivate sub cerul liber și să le mărească pe cele cultivate cu căpșuni în spații protejate.
Mai mult, pentru că piața din Republica Moldova este mică, iar concurența mare, ea râvnește să ajungă cu căpșunele sale dulci și timpurii pe piețele din țările vecine, în special în România.